Část A – Obecné obchodní podmínky
1 ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ
1.1 Tyto odběratelské obchodní podmínky (dále „obchodní podmínky“) se použijí pro případ, že na ně bude odkázáno ve smluvním dokumentu (objednávce) uzavřeném mezi odběratelem a dodavatelem (dále „smlouva“). Část obsahu smlouvy je uvedena v těchto obchodních podmínkách.
1.2 Projeví-li dodavatel vůči odběrateli svůj souhlas s objednávkou ve lhůtě 5 pracovních dnů od jejího doručení dodavateli, je objednávka přijata a smlouva na jejím základě je uzavřena. Přijetí objednávky může proběhnout jakýmkoliv způsobem neodporujícím obecně závazným právním předpisům, a to však při zachování písemné formy. Výjimkou z písemné formy přijetí objednávky je přijetí objednávky takovým způsobem, že se podle ní dodavatel zachová, zejména poskytne-li plnění. Takové přijetí objednávky je účinné v okamžiku, kdy k jednání došlo, došlo-li k němu včas (ve lhůtě pro přijetí objednávky).
1.3 Odchylná ujednání ve smlouvě mají přednost před zněním obchodních podmínek.
1.4 V obchodních podmínkách mají použité výrazy význam stanovený ve smlouvě.
2 DOBA PLNĚNÍ
2.1 Není-li ve smlouvě stanoveno jinak, dodavatel poskytne odběrateli předmět plnění (lhůta splnění) ve lhůtě do 30 dnů od uzavření smlouvy.
2.2 Lhůta pro poskytnutí předmětu plnění se prodlužuje o přiměřenou dobu v případě, že brání dodavateli ve splnění povinnosti mimořádná, nepředvídatelná a nepřekonatelná překážka vzniklá nezávisle na jeho vůli podle § 2913 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů (dále „občanský zákoník“).
2.3 V případě, že dodavatel nemůže splnit svoji povinnost poskytnout předmět plnění odběrateli v dohodnuté době, oznámí to odběrateli bez zbytečného odkladu poté, co se o takové skutečnosti dozví.
3 MÍSTO PLNĚNÍ
Není-li ve smlouvě stanoveno jinak, dodavatel poskytne odběrateli předmět plnění (místo dodání) v provozovně společnosti HSener s.r.o. na adrese Doležalovo náměstí 2636/6, 591 01 Žďár nad Sázavou.
4 PŘERUŠENÍ PLNĚNÍ
4.1 Odběratel může kdykoli bez udání důvodu dát dodavateli pokyn k přerušení plnění či jeho části. Během takového přerušení je dodavatel povinen plnění nebo jeho část chránit a zabezpečit proti jakémukoli znehodnocení, ztrátě nebo poškození.
4.2 Odběratel může kdykoli bez udání důvodu dát dodavateli pokyn k obnovení plnění či jeho části.
4.3 Pokud dodavateli vzniknou náklady z důvodu splnění pokynu odběratele podle čl. 4.1 (Přerušení plnění) a/nebo obnovením plnění podle čl. 4.2, dodavatel to oznámí odběrateli a má právo na zaplacení účelně vynaložených nákladů, které mu v souvislosti s tím vzniknou.
4.4 V případě přerušení plnění či jeho části se prodlužuje lhůta pro poskytnutí předmětu plnění či jeho části, přičemž lhůta pro poskytnutí předmětu plnění či jeho části se prodlužuje o takovou dobu, která bude spravedlivá a důvodná s přihlédnutí ke všem okolnostem přerušení plnění či jeho části a jak bude odrážet zpoždění nebo překážku, kterou dodavatel utrpěl přerušením plnění či jeho části (výpadek a opětovné zahájení dodávek materiálu apod.).
4.5 Jakákoliv smluvní strana má právo od smlouvy odstoupit bez udání důvodu v případě, že přerušení plnění či jeho části trvá déle než 90 dnů.
5 CENA
5.1 Cena (jakož i případně záloha) je ve smlouvě uvedena bez daně z přidané hodnoty. DPH bude dodavatelem připočtena k ceně (případně záloze) v souladu s příslušnými obecně závaznými právními předpisy o DPH, a to v sazbě platné ke dni zdanitelného plnění.
5.2 V ceně jsou zahrnuty veškeré náklady dodavatele související se splněním jeho povinností ze smlouvy.
6 PLATEBNÍ PODMÍNKY
6.1 Není-li ve smlouvě stanoveno jinak, odběratel zaplatí fakturované částky (splatnost faktur) do 30 dnů. Splatnost faktur běží od jejich doručení odběrateli. Fakturované částky jsou splatné bezhotovostně.
6.2 Byla-li ve smlouvě sjednána záloha, bude odběratelem zaplacena na základě zálohové faktury vystavené dodavatelem nejdříve ke dni uzavření smlouvy.
6.3 Byla-li zaplacena záloha, bude dodavatelem zúčtována v nejblíže následující faktuře po zaplacení zálohy.
6.4 Není-li ve smlouvě stanoveno jinak, bude na každé faktuře uplatněna pozastávka ve výši 10% z fakturované částky bez DPH. Hodnota pozastávky bude vyčíslena z každé fakturované částky a uvedena na faktuře odděleně. V případě, že, a to ať už z jakéhokoliv důvodu, nebude hodnota pozastávky vyčíslena na příslušné faktuře a nebude z tohoto důvodu odběratelem faktura vrácena zpět dodavateli, má odběratel právo požadovat (i) její dodatečné vyčíslení v následující faktuře či v následujících fakturách vystavených dle smlouvy nebo (ii) její zaplacení na bankovní účet odběratele, který odběratel dodavateli pro tento účel sdělí. Není-li ve smlouvě stanoveno jinak, je z pozastávky uvolněno 50 % po předání předmětu plnění bez vad a nedodělků a 50 % po uplynutí záruční doby. Pozastávka, resp. její část, na jejíž uvolnění vznikl dodavateli nárok, bude dodavateli uvolněna odběratelem do 30 dnů od doručení písemné žádosti dodavatele.
6.5 Odběratel plní své bezhotovostní platby dle smlouvy či v souvislosti s ní výhradně na bankovní účet (číslo účtu) sdělený dodavatelem správci daně a zveřejněný správcem daně způsobem umožňujícím dálkový přístup (dále „registrovaný účet“) dle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále „zákon o DPH“). Bude-li dodavatel kdykoliv a jakýmkoliv způsobem požadovat plnění na jiný než registrovaný účet, může odběratel plnit na libovolný účet dodavatele registrovaný u správce daně, a to vždy dle svého uvážení.
6.6 V případě, že dodavatel získá do doby splatnosti příslušné faktury rozhodnutím správce daně status nespolehlivého plátce v souladu s ustanovením § 106a zákona o DPH, uhradí odběratel DPH z poskytnutého plnění dle § 109a téhož zákona přímo příslušnému správci daně namísto dodavatele a dodavateli uhradí sjednanou cenu poníženou o takto zaplacenou DPH.
6.7 Odběratel má právo plnit přímo správci daně DPH z příslušného zdanitelného plnění, stane-li se ručitelem ve smyslu § 109 zákona o DPH, a to aniž by byl vyzván jako ručitel.
6.8 Odběratel má právo ve lhůtě splatnosti faktury ji vrátit dodavateli bez zaplacení, pokud tato neobsahuje náležitosti dle obecně závazných právních předpisů a/nebo náležitosti plynoucí z obsahu smlouvy, je neúplná, obsahuje nesprávné údaje nebo bude-li vystavena v rozporu s termínem sjednaným ve smlouvě. V dané souvislosti odběratel uvede důvody, pro které fakturu vrací. Dodavatel podle povahy nesprávnosti příslušnou fakturu opraví nebo nově vyhotoví. Oprávněným vrácením faktury se ukončuje běh lhůty její splatnosti. Nová lhůta splatnosti běží znovu od počátku ode dne, kdy je odběrateli doručena opravená nebo nově vyhotovená faktura.
6.9 Dodavatel nemá právo jednostranně započíst své pohledávky proti pohledávkám odběratele bez předchozího písemného souhlasu odběratele.
6.10 V případě, že poskytnutí předmětu plnění dodavatelem odběrateli je subdodávkou plnění poskytovaného odběratelem vůči jeho vyššímu odběrateli (dále „plnění v rámci projektu“), má odběratel právo jednostranně odložit splatnost faktur dle smlouvy do doby zaplacení ceny vyšším odběratelem odběrateli za plnění v rámci projektu, a to bez jakýchkoliv smluvních či zákonných sankcí (smluvní pokuty, úroky z prodlení, náhrada újmy apod.).
7 PŘEDÁNÍ PŘEDMĚTU PLNĚNÍ
7.1 O převzetí předmětu plnění bude mezi smluvními stranami vystaven a podepsán předávací protokol, jehož nedílnou součástí bude soupis jednotlivých plnění (provedených prací, poskytnutých služeb, dodaného zboží apod.).
7.2 Dodavatel předá odběrateli veškeré doklady, které jsou nutné k převzetí a k užívání předmětu plnění, a to v okamžiku jeho převzetí odběratelem.
7.3 Odběratel má právo zcela nebo z části převzetí předmětu plnění odmítnout, jestliže předmět plnění bude vykazovat vady.
8 VLASTNICKÉ PRÁVO A NEBEZPEČÍ ŠKODY
8.1 Odběratel nabývá vlastnické právo k předmětu plnění v okamžiku jeho převzetí od dodavatele.
8.2 Nebezpečí škody na předmětu plnění přechází na odběratele jeho převzetím od dodavatele.
9 PRÁVA Z VADNÉHO PLNĚNÍ, ZÁRUKA ZA JAKOST
9.1 Není-li dále stanoveno jinak, řídí se práva z vadného plnění občanským zákoníkem.
9.2 Do odstranění vady nemusí odběratel platit část ceny odhadem přiměřeně odpovídající jeho právu na slevu.
9.3 Odběratel má právo na náhradu nákladů vynaložených při uplatnění práva z vadného plnění.
9.4 Předmět plnění má právní vadu, pokud k němu uplatňuje právo třetí osoba, ledaže o takovém omezení dodavatel výslovně písemně informoval odběratele před uzavřením smlouvy.
9.5 V případě volby práva na odstranění vady dodáním nového předmětu plnění bez vady nebo dodáním chybějícího předmětu plnění, nebo na odstranění vady opravou předmětu plnění, dodavatel vadu příslušným způsobem odstraní nejpozději do 14 dnů od takové volby, nedohodnou-li se smluvní strany na jiné lhůtě.
9.6 Neodstraní-li dodavatel vadu ve lhůtě dle předchozího článku či oznámí-li odběrateli, že vadu neodstraní, má odběratel navíc (vedle práv z vadného plnění plynoucích z občanského zákoníku) právo vadu odstranit sám nebo prostřednictvím třetí odborně způsobilé osoby, a to na náklady dodavatele.
9.7 Není-li ve smlouvě stanoveno jinak, dodavatel poskytuje odběrateli záruku za jakost předmětu plnění v délce 60 měsíců, přičemž se zavazuje, že v této době bude předmět plnění způsobilý k použití pro sjednaný účel, není-li účel sjednán, pak pro obvyklý účel nebo že si zachová obvyklé vlastnosti. Záruka začíná běžet od data převzetí předmětu plnění bez vad a nedodělků.
9.8 Záruční doba neběží po dobu, po kterou odběratel nemůže vadný předmět plnění užívat.
9.9 V případě odstranění vady dodáním nového předmětu plnění bez vady nebo dodáním chybějícího předmětu plnění, začíná tím okamžikem u takového předmětu plnění běžet nová záruční doba.
9.10 Odběratel nemá právo ze záruky za jakost, způsobila-li vadu po přechodu nebezpečí škody na předmětu plnění na odběratele vnější událost. To neplatí, způsobil-li vadu dodavatel.
9.11 Vadu krytou zárukou odběratel vytkne dodavateli nejpozději poslední den záruční doby.
10 UKONČENÍ SMLOUVY
10.1 Od smlouvy lze odstoupit, stanoví-li tak smlouva či občanský zákoník. Odstoupení musí být písemné a nabývá účinnosti v okamžiku doručení smluvní straně, jíž je určeno.
10.2 Vedle důvodů uvedených v občanském zákoníku či jinde ve smlouvě má dodavatel právo od smlouvy odstoupit z důvodu:
(a) zjištění úpadku odběratele dle zákona č. 182/2006 Sb., insolvenční zákon, ve znění pozdějších předpisů;
(b) prodlení odběratele se zaplacením peněžitých plnění dle smlouvy po dobu delší než 30 dnů a nezjedná-li nápravu ani ve lhůtě 10 dnů po obdržení výzvy dodavatele k nápravě.
10.3 Vedle důvodů uvedených v občanském zákoníku či jinde ve smlouvě má odběratel právo od smlouvy odstoupit z důvodu: (a) zjištění úpadku dodavatele dle zákona č. 182/2006 Sb., insolvenční zákon, ve znění pozdějších předpisů; (b) prodlení dodavatele s poskytnutím předmětu plnění nebo jeho části po dobu delší než 30 dnů.
11 NÁHRADA ÚJMY
Smluvní strana odpovídá za újmu, kterou způsobí porušením smlouvy druhé smluvní straně.
12 SANKCE
12.1 Vedle sankcí uvedených ve smlouvě má odběratel právo požadovat po dodavateli zaplacení smluvní pokuty za:
(a) prodlení dodavatele s poskytnutím předmětu plnění ve výši 0,3 % z ceny bez DPH, a to za každý i jen započatý den prodlení; (b) prodlení dodavatele s odstraněním vady předmětu plnění ve výši 0,2 % z ceny bez DPH, a to za každý i jen započatý den prodlení.
12.2 Ujednáním o smluvní pokutě, a to stanovené ve smlouvě či v obchodních podmínkách, není dotčeno právo odběratele domáhat se na dodavateli náhrady újmy v plné výši, a to ani v části, v níž výše újmy přesahuje svou výší výši smluvní pokuty.
12.3 Po odběrateli, který je v prodlení se zaplacením ceny, může dodavatel, který řádně splnil své smluvní a zákonné povinnosti, požadovat zaplacení úroku z prodlení, ledaže odběratel není za prodlení odpovědný. Výši úroku z prodlení stanoví vláda nařízením.
13 POVINNOST MLČENLIVOSTI
Smluvní strany prohlašují, že smlouva, jakož i vzájemně poskytnuté informace získané při jednání o smlouvě a informace související s plněním smlouvy označené jako důvěrné, jsou důvěrné. Smluvní strany jsou povinny dbát, aby důvěrné informace nebyly zneužity, nebo aby nedošlo k jejich prozrazení bez zákonného důvodu. Tato povinnost se nevztahuje na případy, kdy smluvní strany takové informace sdělují třetím osobám při plnění smlouvy, je-li to nutné či účelné pro řádné plnění práv a povinností smluvních stran ze smlouvy.
14 ROZHODNÉ PRÁVO A ŘEŠENÍ SPORŮ
14.1 Smlouva a veškerá práva a povinnosti z ní plynoucí, včetně práv a povinností z porušení smlouvy, jakož i záležitosti ve smlouvě neupravené, se řídí českým právním řádem, zejména pak občanským zákoníkem.
14.2 Smluvní strany se dohodly, že k řešení případných sporů mezi smluvními stranami plynoucích ze smlouvy je věcně příslušný obecný soud České republiky s tím, že místní příslušnost bude určena dle sídla odběratele.
15 OCHRANA OSOBNÍCH ÚDAJŮ, ETICKÝ KODEX
15.1 Každá ze smluvních stran bude při zpracování osobních údajů získaných od druhé smluvní strany na základě smlouvy postupovat v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES, ve znění pozdějších předpisů.
15.2 Osobní údaje získané na základě smlouvy budou smluvní strany zpracovávat za účelem a v souvislosti s plněním smlouvy.
15.3 Smluvní strany prohlašují, že splňují a budou po celou dobu trvání práv a povinností dle smlouvy dodržovat a splňovat standardy chování společnosti HSener s.r.o. v obchodním styku obsažené v Etickém kodexu zaměstnance, který je uveden na www.hsener.cz
16 BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
16.1 Dodavatel je povinen při plnění smlouvy na staveništi, i mimo staveniště při činnostech přímo souvisejících s předmětem plnění, dbát o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (dále „BOZP“).
16.2 Dodavatel je při plnění smlouvy vázán obecně závaznými právními předpisy, zejména pak zákonem č. 262/2006 Sb., zákoník práce (dále „zákoník práce“), zákonem č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, zákonem č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, nařízením vlády č. 591/2006 Sb., o bližších požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích; nařízením vlády č. 362/2005 Sb., o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci na pracovištích s nebezpečím pádu z výšky nebo do hloubky, nařízením vlády č. 361/2007 Sb., o podmínkách ochrany zdraví při práci, nařízením vlády č. 390/2021 Sb., o bližších podmínkách poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků, nařízením vlády č. 101/2005
Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí a nařízením vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí, a to vše ve znění pozdějších předpisů.
16.3 Dodavatel je povinen na vlastní náklady zajišťovat podmínky BOZP tak, aby nedošlo k ohrožení nebo zranění pracovníků ani nezúčastněných osob.
16.4 Dodavatel je povinen zajistit, že jeho zaměstnanci podílející se na plnění dle smlouvy na staveništi, používají stanovené osobní ochranné pracovní prostředky a pracovní oděvy odpovídající prováděným činnostem a je povinen jejich používání soustavně vyžadovat a kontrolovat.
16.5 Dodavatel je povinen na staveništi používat pouze bezpečná elektrická nebo jiná technická zařízení v souladu s obecně závaznými právními předpisy o technických požadavcích na výrobky, s obecně závaznými právními předpisy k zajištění BOZP a technickými normami.
16.6 Na žádost odběratele je dodavatel povinen předložit odběrateli doklady o splnění povinností vyplývajících z obecně závazných právních předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci v souvislosti s plněním smlouvy.
16.7 Všichni pracovníci dodavatele jsou povinni se před zahájením plnění dle smlouvy (prací) seznámit s vedením inženýrských sítí a sítí technické infrastruktury, které se nacházejí v prostoru staveniště a respektovat podmínky pro práci v jejich blízkosti, stanovené ve vyjádření příslušných správců.
16.8 Dodavatel zodpovídá za dodržování BOZP v plném rozsahu.
17 POŽÁRNÍ OCHRANA
17.1 Dodavatel je povinen dodržovat obecně závazné právní předpisy o požární ochraně, zejména zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů a prováděcí vyhlášku Ministerstva vnitra č. 246/2001 Sb., o požární prevenci, ve znění pozdějších předpisů.
17.2 Pracovníci i zástupci dodavatele jsou povinni na staveništi dbát pokynů kontrolních orgánů v oblasti požární ochrany (dále „PO“) i pracovníků odběratele.
17.3 Dodavatel je povinen neustále vytvářet podmínky pro hašení požáru a pro záchranné práce, zejména udržovat volné a přístupné únikové cesty a volný přístup k nouzovým východům, k vypínačům rozvodných zařízení elektrické energie, k uzávěrům (vody, plynu, topení…), k věcným prostředkům PO a k ručnímu ovládání požárně bezpečnostních zařízení.
17.4 Dodavatel je povinen zajistit, aby jeho pracovníci provádějící činnosti v blízkosti hořlavých látek, při kterých hrozí zvýšené riziko požárů nebo jiné mimořádné události (svařovací práce, rozbrušovací práce apod.), byli odborně způsobilí a prováděli takové činnosti za dodržení základních požárně bezpečnostních opatření dle vyhlášky Ministerstva vnitra č. 87/2000 Sb., kterou se stanoví podmínky požární bezpečnosti při svařování a nahřívání živic v tavných nádobách, ve znění pozdějších předpisů.
18 OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
18.1 Dodavatel je při plnění smlouvy na staveništi povinen dodržovat zásady ochrany životního prostředí v rozsahu příslušných obecně závazných právních předpisů. Je dále povinen respektovat rozhodnutí orgánů státní správy v oblasti ochrany životního prostředí, s nimiž byl seznámen odběratelem. V případě, že dodavatel zjistí jakékoliv porušení obecně závazných právních předpisů nebo příslušných rozhodnutí orgánů státní správy, je povinen neprodleně tuto skutečnost ohlásit odběrateli.
18.2 Dodavatel je povinen při provádění svých prací na staveništi, i mimo staveniště při činnostech přímo souvisejících s předmětem plnění, dbát o zabezpečení ochrany životního prostředí, zejména při nakládání s odpady (nebezpečnými i ostatními) dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů, se závadnými látkami dle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, ve znění pozdějších předpisů, s chemickými látkami a chemickými směsmi dle zákona č. 350/2011 Sb., o chemických látkách a chemických směsích, ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů.
18.3 Dodavatel po dobu plnění smlouvy vystupuje dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů, jako výhradní původce odpadů, tzn., je plně odpovědný za plnění povinností vymezených v § 15 tohoto zákona. Dále je odpovědný, v případě produkce odpadu kategorie „nebezpečný“, za plnění povinností vyplývající při přepravě nebezpečných odpadů ve smyslu § 78 a 79 tohoto zákona. Na staveništi je dodavatel povinen udržovat pořádek a čistotu, provádět denní úklid pracoviště, průběžně odstraňovat odpad a nečistoty, které vznikly při plnění smlouvy, technickými opatřeními zabraňovat jejich přemístění mimo staveniště. Na žádost odběratele je dodavatel povinen předložit odběrateli doklady o splnění povinností vyplývajících z právních předpisů o odpadech v souvislosti s plněním smlouvy. Na staveništi se nesmějí žádné odpady spalovat.
18.4 Dodavatel je při plnění smlouvy na staveništi povinen dodržovat ustanovení obecně závazných vodohospodářských právních předpisů, zejména zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a rozhodnutí orgánů státní správy, se kterými byl seznámen. Tím není nijak dotčena odpovědnost za způsobenou škodu ani trestní odpovědnost dle obecně závazných právních předpisů a smluvních podmínek.
18.5 Používá-li dodavatel v rámci plnění smlouvy vlastní vyjmenované stacionární zdroje, které mohou znečišťovat ovzduší, odpovídá dodavatel samostatně za dodržování obecně závazných právních předpisů v oblasti ochrany ovzduší, zejména dle zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, a souvisejících obecně závazných právních předpisů.
18.6 Používá-li dodavatel při plnění smlouvy nebezpečné chemické látky a chemické směsi (základní rozdělení viz nařízení „CLP“ - nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008, ve znění pozdějších předpisů), je jeho povinností nakládat s nimi v souladu se zákonem č. 350/2011 Sb., o chemických látkách a chemických směsích a o změně některých dalších zákonů (chemický zákon), ve znění pozdějších předpisů. Rovněž plní základní povinnosti dané zákonem č.
258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů.
19 OSTATNÍ USTANOVENÍ
19.1 Ve smlouvě uvedené kontaktní osoby smluvních stran mají právo za smluvní strany jednat ve věci plnění smlouvy.
19.2 Dodavatel uzavřením smlouvy souhlasí, že odběratel má právo si pořizovat záznamy (foto/video) poskytovaného plnění dle smlouvy, které může využít za účelem řízení a dokumentování (archivace) průběhu poskytování plnění dle smlouvy a případně i pro své obchodní potřeby.
19.3 V případě, že plnění je zcela či z části předmětem práva duševního vlastnictví, např. různé druhy projektové dokumentace apod. (dále „předmět duševního vlastnictví“), dodavatel prohlašuje, že má právo poskytnout licenci k předmětu duševního vlastnictví odběrateli v dále uvedeném rozsahu:
Dodavatel poskytuje odběrateli oprávnění k výkonu práva předmět duševního vlastnictví užít (licenci) v původní nebo zpracované či jinak změněné podobě, a to ke všem způsobům užití. Licence se poskytuje ke dni předání předmětu plnění odběrateli. Licence se poskytuje bezúplatně. Licence se poskytuje v územním rozsahu celého světa. Licence se poskytuje v časovém rozsahu celé doby trvání majetkových práv k předmětu duševního vlastnictví. Licence se poskytuje v neomezeném množstevním rozsahu. Odběratel může oprávnění tvořící součást licence (podlicence) poskytnout třetí osobě zcela nebo zčásti. Odběratel může licenci postoupit třetí osobě zcela nebo zčásti, k čemuž mu dodavatel tímto uděluje svůj souhlas.
19.4 Dodavatel je oprávněn práva a povinnosti dle smlouvy nebo smlouvu jako celek postoupit/převést na třetí osobu jen s předchozím písemným souhlasem odběratele.
19.5 Pokud bude dodavatel potřebovat využít pro poskytnutí předmětu plnění poddodavatele, má povinnost si ho nechat odběratelem předem písemně schválit.
19.6 V případě, že některé ustanovení smlouvy je nebo se stane neplatné či neúčinné, zůstávají ostatní ustanovení smlouvy platná a účinná. Smluvní strany nahradí neplatné či neúčinné ustanovení smlouvy ustanovením jiným, platným a účinným, které svým obsahem a smyslem odpovídá nejlépe obsahu a smyslu ustanovení původního.
19.7 Smluvní strany na sebe přebírají nebezpečí změny okolností a nevzniká jim tedy právo domáhat se obnovení jednání o smlouvě.
19.8 Smlouva nahrazuje veškerou komunikaci, vyjednávání a dohody (a to bez ohledu na jejich formu) o předmětu smlouvy učiněné mezi smluvními stranami před uzavřením smlouvy.
19.9 Smluvní strany mají povinnost se bez zbytečného odkladu vzájemně informovat o splnění, nesplnění či změně jakýchkoliv podmínek, prohlášení, záruk či souhlasů, které mají vliv na platnost či účinnost právních jednání podle smlouvy, jakož i na samotnou platnost či účinnost smlouvy.
19.10 Smluvní strany prohlašují, že jsou podnikateli a uzavírají smlouvu při svém podnikání.
19.11 Smlouva může být měněna dohodou smluvních stran pouze v písemné formě. Smlouva může být zrušena pouze v písemné formě.
Část B – Ručení za mzdy zaměstnanců dodavatele
20 PODMÍNKY POUŽITÍ
20.1 Pokud je předmětem plnění provádění stavby, změna nebo údržba dokončené stavby anebo odstraňování stavby a pokud se odběratel v souvislosti s předmětem plnění považuje za stavebního podnikatele podle § 14 písm. d) zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů (stavebním podnikatelem se rozumí osoba oprávněná k provádění stavebních nebo montážních prací jako předmětu své činnosti podle živnostenského zákona), pak se na právní vztah mezi dodavatelem a odběratelem uplatní níže uvedená ustanovení.
20.2 Uvedená ustanovení se uplatní taktéž v případě, že dodavatel je agenturou práce, která dočasně přiděluje zaměstnance k odběrateli za účelem provádění stavby, změny nebo údržby dokončené stavby anebo odstraňování stavby.
21 POTVRZENÍ, ČESTNÉ PROHLÁŠENÍ
21.1 Dodavatel má povinnost předložit odběrateli nejpozději ke dni zahájení realizace předmětu plnění:
(a) potvrzení, že nemá evidován nedoplatek na pojistném a penále na sociálním zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ne starší než 3 měsíce,
(b) potvrzení, že nemá evidován nedoplatek na veřejném zdravotním pojištění, ne starší než 3 měsíce, a
(c) čestné prohlášení, že nebyla dodavateli v období 12 měsíců předcházejících zahájení realizace smluvního plnění pro odběratele pravomocně uložena pokuta vyšší než 100 000,- Kč za porušení povinností vyplývajících z pracovněprávních předpisů.
21.2 Dodavatel má povinnost předložit odběrateli nejpozději do 30 dnů ode dne uzavření smlouvy potvrzení, že nebyla dodavateli v období 12 měsíců předcházejících zahájení realizace smluvního plnění pro odběratele pravomocně uložena pokuta vyšší než 100 000,- Kč za porušení povinností vyplývajících z pracovněprávních předpisů.
21.3 Potvrzení dle čl. 21.1 (a) a (b) a čl. 21.2 musí být odběrateli předána v elektronické podobě včetně elektronického podpisu příslušné instituce, která potvrzení vydala (správa sociálního zabezpečení, jednotlivé zdravotní pojišťovny, Státní úřad inspekce práce).
21.4 Čestné prohlášení dle čl. 21.1 (c) musí být odběrateli předáno v elektronické podobě včetně elektronického podpisu dodavatele, nebo v písemné podobě včetně podpisu dodavatele.
21.5 Dodavatel má povinnost po doložení veškerých potvrzení informovat zaměstnance, kteří se budou podílet na předmětu plnění dle smlouvy, že jejich mzdové nároky ve smyslu § 324a odst. 1 zákoníku práce není možné uplatnit u odběratele, jelikož za takové mzdové nároky odběratel neručí.
21.6 V případě, že dodavatel nesplní řádně a včas povinnost předložit jakékoliv potvrzení dle čl. 21.1 (a), (b) nebo čl. 21.2 nebo čestné prohlášení dle čl. 21.1 (c), má odběratel právo od smlouvy odstoupit.
22 OZNÁMENÍ POČTU ZAMĚSTNANCŮ DODAVATELE
22.1 Dodavatel má povinnost při uzavření smlouvy oznámit odběrateli počet zaměstnanců dodavatele, kteří se budou podílet na předmětu plnění dle smlouvy. Dodavatel má povinnost oznámit odběrateli i změny v počtu zaměstnanců v průběhu provádění předmětu plnění.
22.2 V případě, že dodavatel nesplní řádně a včas povinnosti dle čl. 22.1 a neoznámí odběrateli řádně a včas počet zaměstnanců, či neoznámí řádně a včas změny v počtu zaměstnanců, má odběratel právo od smlouvy odstoupit.
23 UPLATNĚNÍ PRÁVA NA ZÁDRŽNÉ
23.1 V případě, že dodavatel nesplní řádně a včas povinnost předložit jakékoliv potvrzení dle čl. 21.1 (a), (b) nebo čl. 21.2 nebo čestné prohlášení dle čl. 21.1 (c), má dodavatel právo uplatnit zádržné až do stanovené výše z faktur odběratele.
23.2 Výše zádržného se stanoví jako součin (i) aktuálně platné minimální mzdy, (ii) oznámeného počtu zaměstnanců dodavatele, kteří se podílejí na předmětu plnění dle smlouvy a (iii) čísla 3 (dále „stanovená výše zádržného“).
23.3 V případě, že dodavatel neoznámil odběrateli počet zaměstnanců, kteří se podílejí na předmětu plnění dle smlouvy, a/nebo má odběratel pochybnosti o pravdivosti oznámeného počtu zaměstnanců dodavatele, má odběratel právo určit počet zaměstnanců dle svého uvážení.
23.4 Je-li odběratel dodavatelem na nejvyšším stupni smluvního řetězce ve smyslu § 324a odst. 2 zákoníku práce, přičte se k počtu zaměstnanců dodavatele i počet zaměstnanců veškerých poddodavatelů na jednotlivých stupních smluvního řetězce v rámci smluvního řetězce dodavatele (dále souhrnně „poddodavatelé dodavatele“). Ohledně určení počtu zaměstnanců poddodavatelů dodavatele se užijí výše uvedená pravidla shodně jako pro stanovení počtu zaměstnanců dodavatele.
24 DALŠÍ PODMÍNKY ZÁDRŽNÉHO
24.1 Odběratel má právo žádat, aby dodavatel nejpozději do 7 dnů od doručení žádosti odběratele doplnil zádržné do stanovené výše zadrženého, případně má odběratel právo zadržet další částky z faktur dodavatele, a to v případě, že odběratel plnil jako ručitel mzdové nároky zaměstnanců dodavatele, či poddodavatelů dodavatele, nebo došlo ke zvýšení počtu zaměstnanců dodavatele, či poddodavatelů dodavatele, kteří se podílí na plnění dle smlouvy.
24.2 V případě, že dodavatel nesplní řádně a včas povinnost dle čl. 24.1 a nedoplní zádržné do stanovené výše zádržného řádně a včas, má odběratel právo od smlouvy odstoupit.
24.3 Zádržné bude dodavateli uvolněno odběratelem po ukončení realizace předmětu plnění pro odběratele, a to do 30 dnů od okamžiku uplynutí 3 měsíců po splatnosti poslední mzdy zaměstnanců dodavatele a případně poddodavatelů dodavatele, kteří se podíleli na předmětu plnění dle smlouvy.
24.4 Dodavatel má povinnost informovat odběratele o splatnosti poslední mzdy zaměstnanců dodavatele, či případně zaměstnanců poddodavatelů dodavatele, kteří se podíleli na předmětu plnění dle smlouvy, a to nejpozději do 30 dní ode dne ukončení realizace předmětu plnění.
24.5 Uplatnění práva na zádržné odběratelem dle předchozích článků, nemá žádný vliv na právo odběratele na náhradu plnění v návaznosti na splnění ručitelské povinnosti ve smyslu § 324a odst. 7 zákoníku práce.
24.6 Je-li odběratel dodavatelem na nejvyšším stupni smluvního řetězce ve smyslu § 324a odst. 2 zákoníku práce, může dodavatel použít jen poddodavatele, kteří mu předloží potvrzení dle čl. 21.1 (a), (b) a čl. 21.2 a čestné prohlášení dle čl. 21.1 (c).